In één dag op de hoogte van alle wijzigingen in uw vakgebied
Tijdens het 16e Nationaal Congres Administratie praten onze deskundige sprekers u helemaal bij over alle ontwikkelingen op het gebied van de financiële administratie en fiscale zaken. Kortom, het wordt weer een leerzame dag die u niet mag missen! Bovendien kunt u in de pauzes kennismaken met uw vakgenoten en ervaringen uitwisselen.
Bestemd voor
- Controllers
- Hoofden financiële administratie
- Medewerkers financiële administratie
- Medewerkers administratiekantoren
- Medewerkers belastingadvieskantoren
- (Financieel) directeuren
- Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf
PE-punten
22 punten voor het Register Salarisadministratie (RSa) en het Register Payroll Professional (RPP) van het NIRPA
Programma
9.30 – 10.00 uur Ontvangst
10.00 – 10.10 uur Opening
door dagvoorzitter Roelof van Marrum
10.10 – 10.55 uur Actualiteiten Privacywetgeving (AVG/GDPR)
door Chris Baelemans, CEO bij Welten
Op 25 mei wordt de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in Nederland van kracht. Vanaf dat moment moet uw organisatie voldoen aan de strenge richtlijnen voor het verwerken van persoonsgegevens. U moet uzelf voortaan constant afvragen of het echt noodzakelijk is om bepaalde persoonsgegevens te verwerken en te bewaren. Bovendien moet u opnieuw toestemming vragen als u dezelfde gegevens voor een ander doel wilt gebruiken. Heeft u al gecheckt of uw software- of boekhoudpakket met deze eisen rekening houdt? Is dat niet het geval dan ligt een datalek op de loer. Een datalek levert een boete op die kan oplopen tot € 20 miljoen of 4% van de jaaromzet van uw organisatie. Aan de hand van een checklist en een groot aantal praktijkvoorbeelden nemen wij u mee door de nieuwe wetgeving. Na afloop weet u precies of uw organisatie helemaal klaar is voor de nieuwe wetgeving of dat u nog het één en ander moet doen.
10.55 – 11.40 uur Actuele ontwikkelingen in het betalingsverkeer en rondom e-facturen
door Rob Hoitink, product consultant online bij de Betaalvereniging
Als gevolg van alle digitale ontwikkelingen, is ook het betalingsverkeer aan veel veranderingen onderhevig. Op 13 januari zijn er allerlei nieuwe Europese regels in werking getreden, die u moet kennen. U heeft nu te maken met nieuwe betaaldiensten voor webwinkels, rekeninginformatiediensten, nieuwe regels voor onjuiste overboekingen van mkb’ers en zzp’ers en betaaltransacties. Verder heeft het fenomeen flitsbetaling zijn intrede gedaan. Bij organisaties van 20 tot 50 werknemers wordt nog steeds een heel groot deel van de facturen op papier verzonden. Van het aantal facturen dat elektronisch verzonden wordt, is slechts een klein deel een echte e-factuur. Het blijkt dat facturen veel sneller betaald worden als er een link naar iDEAL in de e-factuur is opgenomen. Verstuurt uw organisatie nog steeds papieren facturen of wordt de factuur alleen maar elektronisch verzonden, dan is het misschien het overwegen waard om over te stappen naar e-facturering. Met een linkje naar iDEAL wordt meteen de liquiditeitspositie van uw organisatie stukken beter.
11.40 – 12.10 uur Koffiepauze
12.10– 13.10 uur Subsessies ronde 1
1A Actualiteiten Loonheffingen
door Roelof van Marrum, specialist werkgeverszaken bij Operius
Sinds 1 januari 2018 zijn in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag de regels rondom meerwerk en overwerk strenger geworden. Valt uw organisatie niet onder een cao, dan kan dit behoorlijk in de papieren lopen. Maar voor veel werkgevers is het verschil tussen meerwerk en overwerk niet duidelijk. Daarnaast zijn in 2017 het lage-inkomensvoordeel (LIV) en per 1 januari 2018 het loonkostenvoordeel (LKV) ingevoerd. Ook deze regelingen roepen in de praktijk nogal wat vragen op. Wij vertellen u alles wat u moet weten.
1B Betere liquiditeit door een goed incassotraject
door Jean Gieskens AC CCM QT, treasury-, cash- & creditmanager
De economie trekt aan, maar toch zult u nog regelmatig te maken krijgen met klanten die hun factuur niet betalen. In dat geval moet u een incassotraject starten. Maar waar voldoet een goed incassotraject aan? Met welke wettelijke regelingen moet u rekening houden? En wat doet u als u het hele traject doorlopen heeft en de klant heeft nog steeds niet betaald? Schakelt u dan een incassobureau of een deurwaarder in? En wanneer kunt u beslag (laten) leggen of een eigendomsvoorbehoud inroepen? U krijgt antwoord op al deze vragen en krijgt handvatten om de liquiditeit van uw organisatie te verbeteren.
13.10 – 14.00 uur Lunchpauze
14.00 – 15.00 uur Subsessies ronde 2
2A Actualiteiten Vennootschapsbelasting
door Almer de Beer, werkzaam bij het Bureau Vaktechniek Fiscaal van Grant Thornton
De kans is groot dat het regime voor de fiscale eenheid in de vennootschapsbelasting strenger wordt. Het Europese Hof van Justitie heeft een zaak in behandeling die er toe kan leiden dat het kabinet een aantal spoedmaatregelen moet nemen, die met terugwerkende kracht tot 25 oktober 2017 gaan gelden. Het gevolg hiervan is onder meer dat de renteaftrekbeperking en de deelnemingsvrijstelling toegepast moeten worden alsof er geen fiscale eenheid bestaat, ook voor puur Nederlandse fiscale eenheden. Maar er zijn nog meer wijzigingen op komst. Zo komen er nieuwe afschrijvingsregels voor een gebouw in eigen gebruik, wordt de dubbele zakelijkheidstoets voor leningen strenger en komt er een aanpassing in de liquidatieverliesregeling. Bovendien is de eerste schijf in de vennootschapsbelasting verlengd van € 200.000 naar € 250.000. Ook in 2020 en 2021 staan er verlengingen van de eerste schijf op stapel. Het kan dus lonen om winst door te schuiven, bijvoorbeeld door het vormen van voorzieningen. Kortom, er valt genoeg te vertellen over de vennootschapsbelasting.
2B Het voorkomen van fraude en cybercrime
door Ad Buckens, director Cybersecurity voor CGI
Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker voor cybercrime. Maar wat is cybercrime eigenlijk? Over wat voor partijen moet uw organisatie zich zorgen maken? Of is het toch die ene hacker op een zolderkamer die uw organisatie bedreigt? Natuurlijk kan een aanval ook van binnenuit komen, waarbij deze vaak leidt tot fraude. Deze presentatie gaat in op de modus operandi van de hacker, die bij lange na niet altijd gebruikmaakt van extreem complexe technische aanvallen. Tot slot wordt stilgestaan bij een aantal maatregelen die u kunt nemen om uw organisatie beter te beschermen tegen deze moderne vorm van fraude en criminaliteit.
15.00 – 15.30 uur Pauze
15.30 – 16.15 uur Actualiteiten BTW
door Carola van Vilsteren, directeur van Van Vilsteren BTW advies
De wetgeving op het gebied van de BTW staat niet stil. Zo is het voor de vooraftrek van BTW inmiddels toegestaan om alleen het postadres op de factuur te vermelden. Ook kan vanaf dit jaar de BTW-aangifte alleen nog digitaal gecorrigeerd worden. Verder zijn er regels aangekondigd om vanaf 2019 de elektronische handel stapsgewijs makkelijker te maken en gaat het lage BTW-tarief hoogstwaarschijnlijk van 6% naar 9%. U wordt bijgepraat over alle wijzigingen en hoort wat hiervan de gevolgen voor uw administratie zijn. Daarnaast hoort u hoe u kortingen en kredietbeperkingen verwerkt in uw BTW-administratie.
16.15 uur Afsluitende borrel
Sprekers
- Chris Baelemans, CEO bij Welten - Actualiteiten Privacywetgeving (AVG/GDPR)
- Almer de Beer, werkzaam bij het Bureau Vaktechniek Fiscaal van Grant Thornton - Actualiteiten Vennootschapsbelasting
- Ad Buckens, director Cybersecurity voor CGI - Het voorkomen van fraude en cybercrime
- Jean Gieskens AC CCM QT, treasury-, cash- & creditmanager - Betere liquiditeit door een goed incassotraject
- Rob Hoitink, product consultant online bij de Betaalvereniging - Actuele ontwikkelingen in het betalingsverkeer en rondom e-facturen
- Roelof van Marrum, specialist werkgeverszaken bij Operius - Actualiteiten Loonheffingen
- Carola van Vilsteren, directeur bij Van Vilsteren BTW advies - Actualiteiten BTW
Data & Locaties
Datum | Locatie | Route |
---|---|---|
15 mei 2018 |
Bunnik
|
Prijzen
€ 645 | voor niet-abonnees |
€ 495 | voor abonnees op één van de Rendement-edities of Rendement.nl |
€ 465 | voor Premium-abonnees |
€ 415 | voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 95 | voor elke 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
Inclusief: koffie/thee, uitgebreide lunch, borrel, congresmateriaal
Exclusief: BTW, reis- en parkeerkosten
Voorwaarden
Betaling geschiedt voorafgaand aan het congres. U kunt gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van het congres. U kunt uw plaats altijd door een vervanger laten innemen. Heeft u zich ingeschreven en wilt u uw deelname aan het congres doorschuiven naar een volgend congres, dan brengen wij € 95 doorschuifkosten in rekening.