Faillissement van klant of leverancier treft ook uw organisatie
Helaas loopt het aantal faillissementen weer hard op. Hiervoor zijn allerlei oorzaken aan te wijzen. Een faillissement kan uw organisatie treffen, maar het kan ook zijn dat een grote klant of leverancier failliet gaat. En dat treft dan ook uw organisatie. Tijdens de training Faillissementen wordt het verloop van het faillissement besproken en wordt de positie van de crediteur, de debiteur en de eigenaar/financial behandeld. Deze posities worden ook toegelicht aan de hand van een tweetal praktijkcases. Ook wordt aandacht besteed aan het voorkomen van een faillissement.
Bestemd voor
- Hoofden financiële administratie
- Medewerkers financiële administratie
- Medewerkers debiteurenadministratie
- Medewerkers crediteurenadministratie
- Medewerkers boekhoud- en administratiekantoren
- Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf
- Financieel adviseurs
- Controllers
Docent
Gino Brugman
Certificaat
Na de training krijgt u een certificaat van deelname.
Inhoud
- Verloop faillissement algemeen
- Wat zijn de signalen?
- Wanneer ziet u het aankomen?
- Wat moet u wel of niet doen voorafgaand een faillissement?
- Aanvraag van een faillissement
- Wie kan een faillissement aanvragen?
- Wat moet u allemaal aanleveren?
- Moet u wel of niet naar de zitting komen?
- Faillissementszitting
- Toetsingskader aanvraag
- Waar let de rechter op?
- Hoe verloopt een dergelijke zitting?
- Curator
- Aanstellen curator
- Waar begint een curator mee?
- Wat kunt u verwachten?
- Wat kan een curator allemaal en hoe gaat een curator te werk?
- Hoe kunt u zich het beste opstellen?
- Behandeling faillissement
- Welke stappen doorloopt een curator voor de afwikkeling?
- Doorstart of niet?
- Hoe wordt omgegaan met personeel?
- Wat staat in het openbare faillissementsverslag?
- Hoe lang duurt een faillissement?
- Positie rechter-commissaris
- Wat is de rol van de rechter-commissaris?
- Wanneer kunt u bij de rechter-commissaris terecht?
- Afwikkeling
- Hoe kan een faillissement eindigen?
- Hoe is de positie tussen de verschillende schuldeisers verdeeld?
- Faillissement vanuit de positie van de crediteur
- Wat kunt u als crediteur doen om ervoor te zorgen dat een faillissement u zo min mogelijk raakt?
- Wat moet u doen als een klant toch failliet gaat?
- Retentierecht
- Eigendomsvoorbehoud
- Andere zekerheidsrechten zullen worden besproken
- Waar moet u op letten bij de indiening van uw vordering?
- Faillissement vanuit de positie van de debiteur
- Uw leverancier is failliet. Moet u nog steeds de rekeningen betalen?
- Heeft u schade ondervonden door het faillissement?
- Mag u deze schade verrekenen?
- Moet u de curator betalen of de onderneming?
- Wat gebeurt er als er sprake is van een langlopende overeenkomst?
- Faillissement vanuit de positie van de eigenaar/financial professional
- De rechten en plichten van de bestuurder
- Aansprakelijkheid van de bestuurder
- Aanleveren van financiële informatie aan de curator
- Welke financiële data is belangrijk en waar let een curator op?
- Praktijkcases
- Twee praktijkvoorbeeld waarbij de diverse posities (bestuurder, crediteur, debiteur) zullen worden belicht, van het doornemen van de administratie tot het openbaar verslag
- Voorkomen van een faillissement
- Hoe kunt u een faillissement voorkomen?
- Financiering, re-organiseren, kostenreducering, andere markt betreden
- Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA)
- Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering
Data & Locaties
Datum | Locatie | Route |
---|---|---|
21 november 2023 |
Utrecht
|
Prijzen
€ 695 | klassikaal voor niet-abonnees |
€ 595 | klassikaal voor abonnees van Rendement |
€ 515 | klassikaal voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 195 | klassikaal voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 665 | virtual classroom voor niet-abonnees |
€ 565 | virtual classroom voor abonnees van Rendement |
€ 485 | virtual classroom voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 165 | virtual classroom voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
Klassikaal
Inclusief: koffie/thee, uitgebreide lunch, lesmateriaal
Exclusief: BTW, reis- en parkeerkosten
Online
Inclusief: lesmateriaal
Exclusief: BTW
Voorwaarden
Betaling geschiedt voorafgaand aan de training. U kunt gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van de training. Bij annulering tot twee weken voor aanvang van de training wordt 50% van het lesgeld in rekening gebracht en bij annulering binnen twee weken voor aanvang het volledige bedrag. U kunt uw plaats altijd door een vervanger laten innemen. Bovendien kunt u uw deelname aan de training eenmalig kosteloos doorschuiven. Doorschuiven kan tot op de dag van de training. Als de training door ons verplaatst wordt naar een datum waarop u niet aanwezig kunt zijn, brengen wij uiteraard géén annulerings- of doorschuifkosten in rekening.