• Congressen & Opleidingen
  • Over Rendement Uitgeverij
  • Rendement Online
  • Congressen & Opleidingen
  • Fundament
  • Webshop
Rendement Congressen & Opleidingen
  • Klantenservice
  • Vakgebieden

    Congressen & opleidingen per vakgebied

    • Arbo
    • Financieel
    • Fiscaal
    • IT
    • OR
    • Personeel
    • Salaris
    • e-trainingen
    • Incompany
Studieadvies? 010 224 80 05
Op werkdagen tussen 9.00 - 17.00 uur
  • Vakgebieden

    Congressen & opleidingen per vakgebied

    • Arbo
    • Financieel
    • Fiscaal
    • IT
    • OR
    • Personeel
    • Salaris
    • e-trainingen
    • Incompany
  • Rendement Congressen & Opleidingen
  • Contact

Nationaal Arbo Congres

In één dag op de hoogte van alle arbo-ontwikkelingen

  • Arbo-actualiteiten 
  • Laatste wet- en regelgeving
  • Praktische tips en adviezen
  • Ook via livestream!
Download folder
Inschrijven
  • Inschrijven

Het laatste arbonieuws!

Tijdens het Nationaal Arbo Congres wordt u helemaal bijgepraat over de meest recente wijzigingen in de wet- en regelgeving. En omdat elke organisatie anders is, bieden wij een congresprogramma op maat. U kiest namelijk zelf de onderwerpen die voor u van belang zijn. In drie rondes bieden wij zes verschillende praktijkgerichte workshops aan. Wij zorgen ervoor dat u helemaal wordt bijgepraat over het laatste arbonieuws!

Bestemd voor

  • Arboprofessionals
  • Arbocoördinatoren
  • Preventiemedewerkers
  • Vertrouwenspersonen
  • OR-leden
  • VGWM-commissieleden
  • Medewerkers personeelszaken
  • HR-managers

Programma

09.30-10.00 uur   Ontvangst

10.00-10.10 uur  Opening

10.10-10.50 uur  Verplicht klimaatneutraal aan het werk
Niko Manshanden, adviseur en eigenaar bij MZ Smart
De slechte staat van de aarde en het klimaat wordt steeds zorgwekkender. In 2020 heeft de overheid daarom de footprints vastgelegd en is er gestart met een planmatige aanpak richting een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. Denk hierbij aan meer thuiswerken, minder (rest)afval, vergroenen van stroom en een elektrisch wagenpark. Wat betekent dit voor uw organisatie? En met welke regels krijgt u te maken? Met het juiste plan van aanpak kunt u zorgeloos de duurzame toekomst van uw organisatie tegemoetzien.

10.50-11.10 uur   Ochtendpauze

11.10-12.10 uur   1A: Vitale werknemers dragen bij aan een gezonde bedrijfsvoering
Nini Viëtor, trainer, coach en projectleider bij Be Different
Werknemers die zich fit voelen, leveren meer kwaliteit en gaan met plezier naar hun werk. Dat zorgt voor minder verzuim en komt bovendien ten goede aan de duurzame inzetbaarheid van uw werknemers. Een succesvolle organisatie valt of staat dus met de vitaliteit van het personeel. Maar hoe krijgt u invloed op de leefstijl van uw collega’s? Werkt een preventief medisch onderzoek? Wat is de kracht van leefstijlcoaches? Of moet u juist de omgeving van het werk anders inrichten? U krijgt praktische tips en adviezen om iedereen in uw organisatie te stimuleren om vitaal te werken.

1B: Conflictverlof: dé oplossing bij arbeidsconflicten?
Alexander Jansen, advocaat bij VERDER arbeidsrecht advocaten
Een arbeidsconflict leidt regelmatig tot langdurig verzuim en daar zit niemand op te wachten. Daarom ligt er nu een advies van de Stichting Expertisecentrum Participatie (STECR) om wettelijk twee dagen arbeidsconflictverlof in te voeren. Na deze afkoelingsperiode moeten beide partijen verplicht met elkaar in gesprek, eventueel met een mediator. Deze aanpak zal veel stress, tijd en geld gaan besparen. Maar is dit de enige goede oplossing? Belangrijk is om zicht te krijgen op de soorten arbeidsconflicten en wat de rechten en plichten zijn van beide partijen. Voorkom dat onenigheden escaleren met alle vervelende gevolgen dien!

12.10-12.50 uur   Lunchpauze

12.50-13.50 uur   2A: Voorkom seksuele intimidatie in uw organisatie!
Huub Pennock, docent en adviseur bij Ergobalans
Zoals in de media is gebleken, komt seksueel grensoverschrijdend gedrag vaker voor dan gedacht. Een gedegen en goed werkend beleid rond psychosociale arbeidsbelasting is regelmatig ver te zoeken, zeker als er ook sprake is van een ongewenste cultuur. Werkgevers weten niet goed welke plichten zij hebben bij het voorkomen en aanpakken van seksuele intimidatie op de werkvloer en hoe ze de cultuur kunnen aanpassen. Naast de bestaande regels wil de overheid daarom extra verplichtingen toevoegen, zoals het opstellen van gedragsregels en het oprichten van deskundige en onafhankelijke klachtencommissies. Laat uw organisatie niet de fout ingaan en zorg voor een optimaal veilige werkomgeving!

2B: Aansprakelijkheid bij hybride werken
Alexander Jansen, advocaat bij VERDER arbeidsrecht advocaten
Het hybride werken zorgt voor veel vraagstukken. Hebben uw werknemers bijvoorbeeld allemaal een veilige en gezonde werkplek thuis? De arbeidsinspectie mag zonder toestemming niet langskomen. Maar hoe zit het met de aansprakelijkheid als er lichamelijke klachten ontstaan? Wie draait op voor de kosten van een kapotte laptop waar thuis een kop koffie overheen is gevallen? En in hoeverre moet de Arbeidstijdenwet worden nageleefd? Allemaal juridische uitdagingen, waar u in deze tijd niet meer omheen kunt.

13.50-14.00 uur   Wisseling zalen

14.00-15.00 uur  3A: Nieuwe wet- en regelgeving rondom de RI&E
Marcel Philipse, specialist Arbeid en Organisatie bij Nederlandse Arbeidsinspectie
Sinds 1 juli is de nieuwe wet- en regelgeving van kracht die gericht is op de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Het doel hiervan is om de kwaliteit van de RI&E's te verhogen. Is één kerndeskundige nu voldoende om de RI&E te toetsen of zijn hier meerdere deskundigen voor nodig? De criteria en het toetsingsmodel van de RI&E zijn veranderd. Na de systeemtoets volgt de scopetoets en hier komen de verschillende expertises met de daarbij behorende kerndeskundigen aan bod. Om het verplichte toets- en adviesrapport in handen te krijgen, moet u dus weer aan het werk. En let op: de Arbeidsinspectie geeft geen waarschuwingen meer, maar gaat gelijk over tot het opleggen van een boete!

3B: Effectief beleid voor diversiteit en inclusiviteit
Barbara Bos, adviseur en eigenaar bij All Aboard
Eén van de grote uitdagingen voor organisaties is om diversiteit en inclusiviteit te bevorderen. Organisaties met een divers personeelsbestand presteren immers beter en kennen een grotere werknemerstevredenheid. Een goed diversiteits- en inclusiviteitsbeleid is dus een must. Maar hoe ziet zo’n beleid eruit en wat zijn de valkuilen? Hierbij speelt de wetgeving op het gebied van gelijke behandeling een belangrijke rol. Daarnaast hangt ook alles af van de bewuste en onbewuste vooroordelen. Alleen met de juiste maatregelen zorgt u ervoor dat iedereen zich welkom voelt bij uw organisatie.

15.00-15.20 uur   Middagpauze

15.20-16.00 uur  Toename van burn-outklachten voorkomen
Huub Pennock, docent en adviseur bij Ergobalans
Corona heeft het leven van de meeste werknemers drastisch veranderd. Veel werknemers werken regelmatig vanuit huis en klikken daar van vergadering naar vergadering. Ze hebben nieuwe routines moeten opbouwen om hun dag in te delen en de balans tussen werk en privé te bewaken. Zowel mentaal als fysiek zitten zij er heel anders bij dan voor maart 2020. Daarnaast hebben veel organisaties momenteel te kampen met personeelstekort. Dit veroorzaakt een extra hoge werkdruk. Dit alles leidt tot een forse toename van het aantal burn-outklachten. Om langdurig ziekteverzuim en een lagere productiviteit te voorkomen, is het dus belangrijk om deze klachten in de kiem te smoren.

16.00 uur              Afsluiting

Sprekers

  • Barbara Bos, adviseur en eigenaar bij All Aboard
  • Alexander Jansen, advocaat bij VERDER arbeidsrecht advocaten
  • Niko Manshanden, adviseur en eigenaar bij MZ Smart
  • Huub Pennock, docent en adviseur bij Ergobalans
  • Marcel Philipse, specialist Arbeid en Organisatie bij Nederlandse Arbeidsinspectie
  • Nini Viëtor, trainer, coach en projectleider bij Be Different

Data & Locaties

Wilt u het Nationaal Arbo Congres liever op afstand bijwonen? Dan kunt u er ook voor kiezen om op 8 november het congres via de livestream te volgen. Bovendien zijn de opnames van de livestream voor alle bezoekers na afloop nog drie maanden beschikbaar om terug te kijken.

Datum Locatie Route
8 november 2022
Postillion Hotel Bunnik
Bunnik
Routebeschrijving
8 november 2022
Livestream
Livestream

Prijzen

€ 575 voor niet-abonnees
€ 475 voor abonnees van Rendement
€ 395 voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie
€ 95 voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie
€ 545 livestream voor niet-abonnees
€ 445 livestream voor abonnees van Rendement
€ 365 livestream voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie
€ 65 livestream voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie

Fysieke bijeenkomst

Inclusief: koffie/thee, uitgebreide lunch, borrel, congresmateriaal, themadossier 
Exclusief: BTW, reis- en parkeerkosten

Livestream

Inclusief: congresmateriaal, themadossier
Exclusief: BTW 

Voorwaarden

Betaling geschiedt voorafgaand aan het congres. U kunt gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van het congres. Bij annulering tot twee weken voor aanvang van het congres wordt 50% van de congresprijs in rekening gebracht en bij annulering binnen twee weken voor aanvang het volledige bedrag. U kunt uw deelname altijd omzetten naar de livestream of uw plaats door een vervanger laten innemen. Bovendien kunt u uw deelname aan het congres eenmalig kosteloos doorschuiven. Doorschuiven kan tot op de dag van het congres. Als het congres door ons verplaatst wordt naar een datum waarop u niet aanwezig kunt zijn, brengen wij uiteraard géén annulerings- of doorschuifkosten in rekening.

Inschrijven

Samenvatting

Onderwijsvorm

Fysieke bijeenkomst of livestream

Bijeenkomsten

1 bijeenkomst (2 dagdelen)

Tijden

10.00 - 16.00 uur

Data & Locaties

8 november 2022 - Bunnik
8 november 2022 - Livestream

Informatie over STAP-budget

Als Cedeo-erkend opleidingsinstituut komen alle opleidingen van Rendement in aanmerking voor opname in het STAP-scholingsregister. Op dit moment zijn wij druk bezig om ons volledige aanbod in dit register op te nemen. Zodra dit gerealiseerd is, kunt u bij uw aanmelding aangeven of u gebruik wilt maken van het STAP-budget van maximaal € 1.000 per jaar. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Klik hier voor meer informatie.

96,8% klanttevredenheid en nog veel meer voordelen

  • Praktische en actuele onderwerpen
  • Ervaren en betrokken docenten/sprekers
  • Betrouwbaar en transparant
  • PE-punten
  • Korting voor abonnees van Rendement
  • 96,8% klanttevredenheid
NIRPA_PE.PNG Cedeo Erkend
Rendement Uitgeverij B.V.

Conradstraat 38
Postbus 27020
3003 LA Rotterdam

T: 010 - 2433933

Congressen & Opleidingen
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Sponsoring
Service & Contact
  • Contactformulier
  • Adresgegevens
  • Klantenservice
Studieadvies?
Bel 010 224 80 05
Op werkdagen tussen 9.00 - 17.00 uur
  • Rendement Uitgeverij B.V.
    Conradstraat 38
    Postbus 27020
    3003 LA Rotterdam

    T: 010 - 2433933
  • Congressen & Opleidingen
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Sponsoring
  • Service & Contact
    • Contactformulier
    • Adresgegevens
    • Klantenservice
  • Studieadvies?
    Bel 010 224 80 05
    Op werkdagen tussen 9.00 - 17.00 uur
Rendement Congressen & Opleidingen
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert. - Cookies: Instellingen
KVK: 27181487 | IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44 | BTW: NL 8079.64.712.B.01
Onderdeel van Rendement Uitgeverij BV - Copyright © 2022