Inzicht in duurzaamheidswetgeving en opstellen ESG-stappenplan
Als financial bent u verantwoordelijk voor het voeren van de administratie en het opstellen van rapportages. De managementrapportages die u opstelt zijn meestal gebaseerd op financiële cijfers en bevatten soms overige informatie uit hoofde van arbo- en kwaliteitsrichtlijnen. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht steeds meer grote organisaties om in de periode 2024-2026 een duurzaamheidsrapportage op te stellen op het gebied van Environment, Social & Governance (ESG). Ten behoeve van deze rapportageverplichtingen gaan deze grote organisaties aan alle relevante ketenpartners - dus ook van micro-, kleine én middelgrote bedrijven - data op het gebied van duurzaamheid uitvragen. Oók uw organisatie zal daar dus mee te maken krijgen. En het blijft niet alleen bij rapportageverplichtingen. Ook bij offertetrajecten, financieringen en investeringen moet u rekening gaan houden met informatieverschaffing op het gebied van duurzaamheid. De hoogste tijd dus om in uw rol als financial een ESG-stappenplan op te stellen en inrichting te gaan geven aan de noodzakelijke basisregistraties en rapportages! Tijdens de training Duurzaamheidsrapportages opstellen krijgt u hiervoor alle handvatten aangereikt.
Bestemd voor
- Hoofden financiële administratie
- Medewerkers financiële administratie
- Medewerkers boekhoud- en administratiekantoren
- Financieel managers
- Kwaliteitsmanagers
- Controllers
Docent
Jean Gieskens
Certificaat
Na de training krijgt u een certificaat van deelname.
Inhoud
Deze training legt de basis voor het opstellen van een ESG-stappenplan. De cursisten krijgen daarnaast methodes en technieken aangereikt om inrichting te geven aan de basisadministratie en rapportage op het gebied van duurzaamheid.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- De impact van duurzaamheidsregels op micro-, kleine én middelgrote organisaties
- Actuele stand van zaken rond duurzaamheidsregelgeving, zoals CSRD, ESRS en ESG
- Praktisch ESG-stappenplan
- Duurzaamheidsprestaties meten en registreren
- Duurzaamheidsprestaties rapporteren
- Geïntegreerd denken: relevante partijen, waarden én impacts in uw keten
- Scope 1-2-3 data
- Dubbele materialiteit
Praktijkcase
Ter illustratie zal een praktijkcase rond een klein productie- en dienstverlenend bedrijf worden gepresenteerd. Alle theoretische modellen en de wet- en regelgeving die in de cursus worden behandeld, zullen op praktische wijze worden uitgewerkt in een stappenplan. Hierbij dient de praktijkcase als voorbeeld. Cursisten krijgen het format van het stappenplan, zodat zij dit voor hun eigen organisatie kunnen inzetten.
Data & Locaties
Datum | Locatie | Route |
---|---|---|
17 oktober 2024 |
Online
|
|
11 december 2024 |
Utrecht
|
Prijzen
€ 715 | klassikaal voor niet-abonnees |
€ 615 | klassikaal voor abonnees van Rendement |
€ 535 | klassikaal voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 245 | klassikaal voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 685 | virtual classroom voor niet-abonnees |
€ 585 | virtual classroom voor abonnees van Rendement |
€ 505 | virtual classroom voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 215 | virtual classroom voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
Klassikaal
Inclusief: koffie/thee, uitgebreide lunch, lesmateriaal
Exclusief: BTW, reis- en parkeerkosten
Online
Inclusief: lesmateriaal
Exclusief: BTW
Voorwaarden
Betaling geschiedt voorafgaand aan de training. U kunt gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van de training. Bij annulering tot twee weken voor aanvang van de training wordt 50% van het lesgeld in rekening gebracht en bij annulering binnen twee weken voor aanvang het volledige bedrag. U kunt uw plaats altijd door een vervanger laten innemen. Bovendien kunt u uw deelname aan de training eenmalig kosteloos doorschuiven. Doorschuiven kan tot op de dag van de training. Als de training door ons verplaatst wordt naar een datum waarop u niet aanwezig kunt zijn, brengen wij uiteraard géén annulerings- of doorschuifkosten in rekening.