In één dag weer helemaal bij!
Nieuwe wet- en regelgeving, technologische innovaties en de dynamische arbeidsmarkt stellen salaris- en HR-professionals voortdurend voor nieuwe uitdagingen en kansen. Tijdens het Nationaal Congres Salaris en Personeel komen de belangrijkste actualiteiten en nieuwste ontwikkelingen aan bod die je niet mag missen. Dit congres is dé plek waar salarisadministrateurs, HR-professionals en managers samenkomen om kennis te verdiepen.
Je hoort over:
- De impact van nieuwe wet- en regelgeving op salarisadministratie en HR, zoals arbeidsmarktmaatregelen, Europese vakantiewetgeving en het nieuwe pensioenstelsel.
- Hoe digitalisering, AI en data-analyse salaris- en personeelsprocessen transformeren en welke kansen en uitdagingen dit biedt.
- Hoe je duurzaam belonen inzet om talent aan te trekken en te behouden, met aandacht voor fiscale mogelijkheden en HR-strategieën.
Dit congres is bestemd voor:
- Hoofden salarisadministratie
- Salarisadministrateurs
- HR-managers
- Medewerkers financiële administratie
- Directeuren en managers
Na deze dag:
- Kun je nieuwste wet- en regelgeving concreet toepassen in jouw dagelijkse praktijk.
- Weet je welke AI en technologische ontwikkelingen essentieel zijn en hoe je deze strategisch kunt inzetten.
- Weet je welke beloning-strategieën en arbeidsvoorwaarden het meest effectief zijn om medewerkers te binden en te boeien en hoe deze fiscaal en juridisch optimaal ingericht kunnen worden.
Of je nu verantwoordelijk bent voor strategische besluitvorming, operationele uitvoering of het adviseren van klanten, het Nationaal Congres Salaris en Personeel biedt waardevolle inzichten, praktische tips en inspirerende praktijkvoorbeelden die direct toepasbaar zijn in jouw werk. Sluit je aan bij vakgenoten en ontdek hoe je het verschil kunt maken in jouw organisatie.
PE-punten
40 punten in de categorie Wet- en regelgeving Salaris en HR voor het Register Salarisadministratie (RSa) en het Register Payroll Professional (RPP) van het NIRPA.
Schrijf je nu in voor het NIRPA-pakket
Wil je al jouw NIRPA-punten voor RSa of RPP in één keer regelen? Neem dan contact met opleidingen@rendement.nl om je in te schrijven voor het NIRPA-pakket.
PROGRAMMA
09:30 – 10:00 uur | Ontvangst en registratie
Geniet van een kop koffie of thee en maak kennis met andere deelnemers.
10:00 – 10.15 uur | Welkomstwoord door dagvoorzitter Jo Weerts
Een korte introductie over de dag en de belangrijkste thema’s van het congres.
10.15 – 11:00 uur | Actualiteiten Wetgeving en Arbeidsmarkt in 2026: Wat staat ons te wachten? door Renée Huijsmans, partner & advocaat arbeid, medezeggenschap & mediation bij De Clercq Advocaten
Wat verandert er in 2026 op het gebied van arbeidsrecht? Welke nieuwe wetten komen eraan, en wat betekenen die voor HR en werkgevers? In deze interactieve workshop neem ik je mee in de belangrijkste wetswijzigingen die op stapel staan. Denk aan ontwikkelingen rond flexibele arbeid, zzp’ers, verlofregelingen en ontslagrecht. We kijken niet alleen naar de regels, maar vooral naar de impact op de praktijk. Waar moet je nu al rekening mee houden? Welke kansen en risico’s brengen deze veranderingen met zich mee? Na deze presentatie ga je naar huis met concrete inzichten en tips om je organisatie goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt van 2026.
Na deze presentatie weet je:
✅Welke wetswijzigingen in 2026 op de planning staan en wat dit betekent voor HR en werkgevers.
✅Hoe je je organisatie tijdig kunt voorbereiden op veranderingen in flexibele arbeid, zzp-regelgeving, verlof en ontslagrecht.
✅Welke concrete acties je nu al kunt ondernemen om risico’s te beperken en kansen te benutten.
11:00 – 11:45 uur | Het nieuwe pensioenstelsel na de pensioentransitie door Frédérique Hoppers, advocaat-partner bij Dirkzwager, Legal & Tax
- Mijlpalen
- Belangrijkste wijzigingen
- Pensioenaandachtspunten bij in- en uitdiensttreding
Alle werkgevers gaan binnenkort over op een nieuwe pensioenregeling als gevolg van de nieuwe Pensioenwet. In sommige gevallen wordt dit automatisch voor je geregeld, zoals bij fondsregelingen, maar soms moeten werkgevers juist zelf aan de slag. Het is daarom van belang dat je de belangrijkste mijlpalen in de pensioentransitie kent, en weet wat je precies te wachten of te doen staat! Ook zul je verschillende keuzes moeten maken bij de inrichting van de nieuwe pensioenregeling, zowel wat betreft het ouderdomspensioen als wat betreft het nabestaandenpensioen. Inzicht in en duiding van de belangrijkste wijzigingen is daarvoor cruciaal. Het nieuwe pensioenstelsel levert ook belangrijke, nieuwe aandachtspunten voor de HR-praktijk op, zowel bij het aannemen van medewerkers als wanneer je juist afscheid wilt nemen van een medewerker. We sluiten daarom deze bijdrage af met een overzicht van tips & trucs!
11:45 – 12:00 | Koffiepauze
12:00 – 12:45 uur | Aantrekkelijk werkgeverschap door middel van duurzaam belonen door Roelof van Marrum
In de jacht op nieuwe medewerkers en het behouden van (nieuwe) medewerkers kan een werkgever zich onderscheiden door het aanbieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Hierbij speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Het kunnen maken van eigen keuzes m.b.t. vitaliteit, mobiliteit, thuiswerken en een gezonde balans tussen werk- en privé spelen wordt voor medewerkers steeds belangrijker. Al de verschillende mogelijkheden kennen een arbeidsrechtelijke en fiscale uitwerking.
Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij het invoeren van een mobiliteitsbudget en welke vormen komen we tegen? Hoe werkt een ter beschikking gestelde (lease)fiets m.b.t. de WKR? In hoeverre is er sprake van pensioenopbouw bij het opnemen van de verschillende verlofvormen? In hoeverre kunnen er fiscale voordelen worden bereikt bij het uitbetalen van incentives als eindejaars- of winstuitkeringen? En last but not least hoe zorgen SA en HR voor een fiscale en arbeidsvoorwaardelijke balans?
12.45 – 13.30 uur | Lunchpauze
13:30 – 14:15 uur | Trends en ontwikkelingen: Hyrbide werken en AI door Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog, consultant en docent aan de VU in Amsterdam
In de afgelopen vijf jaar hebben twee grote ontwikkelingen het HR-landschap ingrijpend veranderd: hybride werken en artificiële intelligentie (AI). Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam deed onderzoek onder meer dan 7.000 werknemers in Nederland en België om te achterhalen welke lessen we hebben geleerd van meer dan een jaar thuiswerken. De resultaten laten zien dat veel werk prima op afstand kan worden uitgevoerd en dat we in de toekomst files aanzienlijk kunnen verminderen. Maar: dit vraagt om goed doordachte plannen voor het werken op kantoor.
Momenteel onderzoekt Wawoe ook de impact van AI op ons werk. Waar tieners het sporadisch gebruiken en studenten er dagelijks mee werken, zien we dat de interesse in AI afneemt naarmate werknemers ouder worden. Toch zal AI ons werk blijvend transformeren. Hoe kunnen HR-managers inspelen op deze ontwikkelingen?
In deze interactieve lezing combineert Kilian Wawoe wetenschappelijke inzichten met praktische voorbeelden over hybride werken en AI. Je krijgt direct toepasbare tips en inzichten waarmee je als HR-professional de volgende dag al aan de slag kunt.
14.15 – 15.00 uur | Vakantiewetgeving: vertrouw niet op de wet?! door Jan-Pieter Vos, advocaat arbeid & medezeggenschap bij De Clercq Advocaten
- De impact van Europese rechtspraak op de Nederlandse vakantiewetgeving
- Onverwachte financiële risico’s
- Praktische tips om juridische valkuilen te vermijden en je organisatie te beschermen
In de praktijk van het arbeidsrecht is het vakantierecht een bijzonder fenomeen: de Nederlandse wet lijkt duidelijk, maar dekt niet de volledige lading. Door de jaren heen heeft het Europese Hof van Justitie het vakantierecht als grondrecht bestempeld en via rechtspraak een 'schaduwwetgeving' ontwikkeld die vaak verder gaat dan onze nationale regels. Europese regels gaan voor – met terugwerkende kracht.
Werkgevers lopen daardoor onverwachte risico’s, zoals bleek bij recente uitspraken over vakantieopbouw tijdens ziekte, de vervaltermijn van vakantiedagen en vakantieaanspraken van schijnzelfstandigen. Tijdens deze sessie ontdek je welke Europese regels je moet kennen, hoe je jouw HR-processen hierop kunt aanpassen, en hoe je kostbare claims kunt voorkomen. Met de juiste kennis kan ook jij met een gerust hart op vakantie!
15.00 – 15.15 uur | Pauze
15.15 – 16.00 uur | ZZP'er of schijnzelfstandige? door Jo Weerts, ZZP-specialist
Per 1 januari 2025 is het handhavingsmoratorium opgeheven. In het kader van de zachte landing start de Belastingdienst in 2025 het risicogerichte toezicht op schijnzelfstandigheid in beginsel met een bedrijfsbezoek. De opdrachtgever wordt zo nodig gewaarschuwd voor risico’s op schijnzelfstandigheid. In bepaalde gevallen kan schijnzelfstandigheid direct via een boekenonderzoek aan de orde komen. Indien wordt geconstateerd dat er sprake is van schijnzelfstandigheid, kunnen meteen correctieverplichtingen en naheffingsaanslagen loonheffingen opleggen, maar niet verder terug dan 1 januari 2025 (tenzij sprake is van kwaadwillendheid of een eerder gegeven aanwijzing die niet is opgevolgd). De Belastingdienst legt over 2025 geen boetes op.
Waar moet u op letten als u een arbeidsrelatie met een ZZP’er aangaat? En, hoe belangrijk is ‘persoonlijk ondernemerschap’?
Uiteraard worden ook de recente uitspraken over ZZP en schijnzelfstandigheid besproken (onder andere de Uber-uitspraak van de Hoge Raad).
• activiteiten Belastingdienst 2025/2026
• stand van zaken wetgeving
• actuele/opvallende jurisprudentie
16.00 uur | Afsluiting door dagvoorzitter Jo Weerts
Sprekers
![]() |
|
Jo Weerts is presentator, docent en trainer. Tijdens het Nationaal Congres Salaris en Personeel is hij dagvoorzitter en praat hij je bij over alle wijzigingen op het gebied van flexwerkers en zzp’ers. Door op een boeiende en verrassende manier gebruik te maken van anekdotes, metaforen, humor en kwinkslagen maakt Jo Weerts al ruim 30 jaar met veel succes de taaiste wet- en regelgeving rondom sociale zekerheid en arbeidsrecht glashelder en alles behalve saai. Jo Weerts verdiende zijn sporen als voorlichter in de sociale verzekeringswereld en weet zijn kennis hierover te koppelen aan performance en perfectie zodra hij een complexe materie voor anderen inzichtelijk maakt. |
![]() |
Renée Huijsmans-Zwijnenburg is een ervaren arbeidsrechtadvocaat en sinds 2025 partner bij De Clercq Advocaten. Ze heeft ruim 15 jaar ervaring in arbeidsrecht, medezeggenschap en sociale veiligheid. In 2015 rondde ze de Grotius-specialisatieopleiding arbeidsrecht succesvol af. Haar expertise ligt bij reorganisaties, individueel en collectief ontslag en het bevorderen van een veilige werkcultuur. Ze adviseert ondernemers en HR-professionals over complexe arbeidsrechtelijke vraagstukken en helpt bij het ontwikkelen van beleid rondom integriteit en sociale veiligheid. Naast haar werk is Renée toezichthouder bij Stichting Openbaar Primair Onderwijs Oegstgeest (HR-portefeuille) en bestuurslid van Stichting Vrienden van het Zaans Medisch Centrum. Haar aanpak is praktisch en strategisch: ze kijkt niet alleen naar de juridische kaders, maar ook naar de impact op de bedrijfscultuur. Haar doel? Werkplekken creëren waar medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. |
|
![]() |
Frédérique Hoppers-Rademaker is advocaat-partner bij Dirkzwager N.V. en hoofd van de sectie Arbeidsrecht. Ze houdt zich actief bezig met pensioenvraagstekken en de gevolgen van de Wet toekomst pensioenen. Het is haar doel om de pensioenmaterie op een begrijpelijke manier uit te leggen, zodat iedereen snapt hoe het stelsel werkt en wat de gevolgen zijn. Dit alles met als doel om het pensioenbewustzijn te vergroten. |
|
![]() |
Roelof van Marrum is sinds 1993 werkzaam in de salarisadministratie. Eerst bij een accountantskantoor en daarna sinds 2007 als zelfstandige bij Operius (latijn voor specialist in wet- en regelgeving omtrent arbeid). Naast het adviseren van ondernemers en organisaties op het gebied van wet- en regelgeving omtrent arbeid verzorgt Roelof cursussen (PDL, VPS), dagtrainingen (actualiteiten en updatesessies) en lezingen (congressen en commerciële bijeenkomsten). Roelof vertelt boeiend en met veel enthousiasme over het vak. Hij is in staat om vaak ingewikkelde materie op een duidelijke en praktisch toepasbare wijze toe te lichten. Dankzij zijn jarenlange ervaring kent hij veel (praktijk)voorbeelden die hij gebruikt ter ondersteuning van zijn verhaal. |
|
![]() |
Kilian Wawoe is een organisatiepsycholoog, consultant, en docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na een carrière bij ABN AMRO in binnen- en buitenland richtte hij zich op onderzoek en advies over HR-vraagstukken zoals prestatiemanagement, beloningssystemen en motivatie. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam en is auteur van onder andere het boek Bonus, waarin hij de impact van bonussen kritisch analyseert. Dr. Wawoe is een veelgevraagd spreker en helpt organisaties bij het ontwikkelen van effectieve HR-strategieën. |
|
![]() |
Jan-Pieter Vos ontwikkelde al vroeg een uitgesproken liefde voor het arbeidsrecht. Na zijn cum laude afgeronde master Arbeidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in 2011, bouwde hij een carrière op als advocaat en wetenschapper. Van 2012 tot 2017 werkte hij bij verschillende advocatenkantoren, waarna hij als docent Arbeidsrecht aan de Erasmus Universiteit zijn passie voor kennisoverdracht ontdekte. Sinds 2024 is Jan-Pieter werkzaam als advocaat bij De Clercq, waar hij zich specialiseert in arbeids- en medezeggenschapsrecht. Hij geldt als één van Nederlands grootste experts op het gebied van vakantiewetgeving, waarop hij momenteel promoveert als buitenpromovendus aan de Erasmus School of Law. Jan-Pieter deelt regelmatig zijn expertise via publicaties en cursussen, waarbij hij complexe juridische materie helder weet uit te leggen - simpel en met humor waar dat kan, met aandacht voor de kleinste details waar het moet. |
Data & Locaties
Datum | Locatie | Route |
---|---|---|
3 juni 2025 |
Utrecht
|
|
3 juni 2025 |
Livestream
|
Prijzen
€ 715 | voor niet-abonnees |
€ 615 | voor abonnees van Rendement |
€ 535 | voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 145 | voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 685 | livestream voor niet-abonnees |
€ 585 | livestream voor abonnees van Rendement |
€ 505 | livestream voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie |
€ 115 | livestream voor de 4e deelnemer van dezelfde organisatie |
Fysieke bijeenkomst
Inclusief: koffie/thee, uitgebreide lunch, borrel, congresmateriaal, themadossier over de loondoorbetalingsplicht bij ziekte
Exclusief: BTW, reis- en parkeerkosten
Livestream
Inclusief: congresmateriaal
Exclusief: BTW
Voorwaarden
Betaling geschiedt voorafgaand aan het congres. Je kunt gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van het congres. Bij annulering tot twee weken voor aanvang van het congres wordt 50% van het lesgeld in rekening gebracht en bij annulering binnen twee weken voor aanvang het volledige bedrag. Je kunt jouw plaats altijd door een vervanger laten innemen. Bovendien kun je jouw deelname aan het congres eenmalig kosteloos doorschuiven. Doorschuiven kan tot op de dag van het congres. Als het congres door ons verplaatst wordt naar een datum waarop je niet aanwezig kunt zijn, brengen wij uiteraard géén annulerings- of doorschuifkosten in rekening.